Spis treści:
Charakterystyczny wygląd nadwozia Fiata Multipla jest obiektem żartów ludzi na całym świecie. Obok przejeżdżającego auta z pierwszej generacji nie da się przejść obojętnie i do dziś trudno stwierdzić, co było inspiracją konstruktorów przy projektowaniu nadwozia pojazdu. Tymczasem ten sześcioosobowy minivan ma swoje zalety, które dla wielu mogą okazać się zaskakujące.
Jak do tego doszło?
Pierwsza generacja Fiata Multipla, która budzi największe zdumienie wśród fanów motoryzacji, produkowana była do 2004 roku. Model ten zbudowany został na płycie podłogowej Fiata Bravo i już po niemal 7 latach od premiery został całkowicie przeprojektowany. Sześcioosobowy minivan wyposażony jest w sześć regulowanych foteli, a na rynku kupić można Multiple z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym. Model Fiata z pierwszej generacji mógłby wpasować się do pozostałych samochodów projektowanych przez koncern, gdyby nie charakterystyczna „półka” na masce pojazdu. To między innymi dzięki niej i ogromnym szybom Multipla zyskała grono szyderców. Jeśli jednak zdecydować się na wejście do środka, auto to może okazać się naprawdę zaskakujące.
Kiedy przekroczysz próg i wejdziesz do wnętrza
Sześć osobnych, regulowanych foteli i przestronny bagażnik to nie jedyne zaskoczenie, jakie może czekać kierowców. W samochodzie nie można narzekać na brak miejsca, a na uwagę zasługuje również sama opcja wyposażenia auta. Fiat Multipla posiada komputer pokładowy, elektryczne szyby, czy klimatyzację. Do standardowego wyposażenia samochodu należy również system ABS i wspomaganie kierownicy. Złośliwi potrafią jednak i we wnętrzu Multipli dopatrzyć się ekstrawagancji – chodzi przede wszystkim o budowę deski rozdzielczej, która dla wielu jest po prostu… brzydka. Dużym minusem może być także pokrycie schowków pod przednią szybą tkaniną, a nie plastikowym tworzywem. Zwłaszcza, że te często się brudzą, a ich czyszczenie może być problematyczne.
Zakup i eksploatacja Fiata Multipla
Warto wrócić jednak do zalet samochodu. Kierowców interesuje bowiem zakup i eksploatacja pojazdu, a trzeba przyznać, że w przypadku Fiata Multipla te są co najmniej zaskakujące. Auto w dobrym stanie można kupić na rynku wtórnym już za 3000 – 4000 złotych i trzeba przyznać, że nie jest to wiele za minivana produkowanego w latach dwutysięcznych. Najlepiej decydować się na modele z silnikiem 1.9 JTD lub 1.6 benzyna, ponieważ te są naprawdę oszczędne, gdy chodzi o pobór paliwa. Ten sześcioosobowy minivan osiąga spalanie 5 litrów na 100 km, co czyni go bardzo konkurencyjnym wobec innych aut tej klasy, takich jak Citroen Xsara Picasso, czy Renault Scenic. Co z naprawą ewentualnych awarii? Te również nie są obciążeniem dla posiadaczy Fiata. Poszczególne elementy wymienne pojazdu są wielokrotnie tańsze, niż w przypadku innych aut, a nawet poważna usterka podwozia może zostać zamknięta w budżecie kilkuset złotych.
Okazuje się, że tak mało aerodynamiczne, uznawane przez wielu za „brzydkie” auto, jakim jest Multipla jest niezwykle komfortowym i ekonomicznym samochodem. Pojazd nie jest drogi w zakupie i eksploatacji, a możliwość przewożenia nim aż 6 osób i pokaźnej wielkości bagażu może zachęcać do jazdy. Zwłaszcza, że miłośnicy Fiata Multipla twierdzą, że już wkrótce ceny modeli pierwszej generacji znacząco wzrosną, a posiadanie Multipli będzie prestiżem. Cóż… pozostaje im zaufać!