Myourlife.pl – artykuły, informacje, wiadomości
Technologie

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych?

Akumulator samochodowy jest istotnym elementem pojazdu, zapewniającym jedną z najważniejszych funkcji: rozruch samochodu. Służy on przede wszystkim do uruchamiania silnika, ale także zasila dodatkowe elementy samochodu, takie jak np. światła czy radio.
Gdy silnik już pracuje, większość energii wykorzystywanej do zasilania samochodu jest wytwarzana przez alternator. Włączanie samochodu jest jednak podstawową funkcją akumulatora samochodowego, bez której samochód staje się praktycznie bezużyteczny. Jeśli po przekręceniu kluczyka słychać cykanie, a może w ogóle nic nie słychać, kontrolki nie świecą się i silnik nie daje się uruchomić to prawdopodobnie winny jest rozładowany akumulator.

Różne rzeczy mogą spowodować rozładowanie akumulatora: niska temperatura otoczenia, pozostawienie włączonych świateł na zbyt długi czas lub oczywiście stary lub niesprawny akumulator. Niezależnie od tego, rozruch samochodu z kabli może czasami rozwiązać wszystkie problemy z akumulatorem – lub przynajmniej uruchomić samochód, abyś mógł pojechać nim do warsztatu i dowiedzieć się, co jest przyczyną usterki.

Zanim spróbujesz samodzielnie uruchomić swój pojazd, poświęć chwilę na zebranie kilku informacji. Przeczytaj instrukcję obsługi pojazdu, a w szczególności wszystkie rozdziały dotyczące rozruchu z kabli. Niektórzy producenci samochodów nie zalecają aby w ten sposób uruchamiać samochód, a niektórzy mogą zaoferować specjalne procedury dotyczące konkretnego modelu. Upewnij się, że wiesz, gdzie znajduje się akumulator samochodu. W większości pojazdów znajduje się on w przedniej części samochodu, pod maską, obok silnika. Jednak w niektórych modelach akumulatory znajdują się w bagażniku. W takim przypadku często pod maską znajdują się dodatkowe miejsca na klemach przeznaczone do użycia w przypadku konieczności rozruchu z kabli. Przyjrzyj się akumulatorowi, aby zidentyfikować zacisk dodatni i ujemny. Każdy zacisk powinien być wyraźnie oznaczony znakiem + (plus) oznaczającym plus i znakiem – (minus) oznaczającym minus. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, który z nich jest który, ponieważ ważne jest, aby upewnić się, że akumulatory są prawidłowo podłączone w celu wykonania udanego rozruchu i uniknięcia niebezpiecznego wypadku.

przewody rozruchowe

Zestaw przewodów do rozruchu powinien mieć jeden przewód czerwony i jeden czarny. Kolory są ważnymi wskazówkami, gdzie należy podłączyć przewody. W każdym układzie elektrycznym energia elektryczna przepływa z ujemnego bieguna akumulatora do dodatniego przez system przewodów, zasilając po drodze jakiś element – w tym przypadku rozrusznik pojazdu. Aby rozruch zadziałał prawidłowo, należy upewnić się, że podłączone są właściwe zaciski. Czerwony przewód zawsze powinien być podłączony do zacisku dodatniego, a czarny do ujemnego. Nie należy dotykać zaciskami przewodu rozruchowego do niczego innego, jak tylko do przewidzianego celu.

Samochód można uruchomić zarówno za pomocą BOOSTERA (przenośnego urządzenia do rozruchu), jak i przy pomocy innego pojazdu.

W obu przypadkach zacznij od upewnienia się, że wszystkie pojazdy i urządzenia są wyłączone. Dla bezpieczeństwa wyjmij całkowicie kluczyki ze stacyjki. Upewnij się, że w pobliżu nie ma niczego łatwopalnego. Choć to rzadkość, podczas rozruchu samochodu możliwe są iskry, pożary, a nawet eksplozje. Akumulatory samochodowe i BOOSTERY do rozruchu zawierają wysokie napięcie elektryczne i chociaż rozruszniki i kable są zaprojektowane tak, aby zmniejszyć ryzyko niewłaściwego użycia, w pewnych okolicznościach może dojść do wypadku.

Jak używać kabli do rozruchu, jeśli rozruch samochodu odbywa się z pomocą innego samochodu:

Najpierw należy ustalić, gdzie znajduje się akumulatory w każdym samochodzie. W większości pojazdów akumulator znajduje się przy silniku.

  • Następnie zaparkuj samochody na tyle blisko siebie, aby można było podłączyć kable do akumulatorów obu samochodów.

Należy jednak uważać, aby żadne części żadnego z samochodów nie dotykały drugiego. Jest to ważne, aby zapobiec jakiemukolwiek przepływowi prądu elektrycznego między pojazdami, poza przepływem przez kable połączeniowe.

  • Oba samochody powinny być zaparkowane i wyłączone, aby rozpocząć ten proces. Jeszcze raz zwróć uwagę, który zacisk na każdym akumulatorze jest dodatni, a który ujemny.

Następnie należy podłączyć kable połączeniowe w odpowiednich miejscach. Przewód dodatni (czerwony) powinien być podłączony do biegunów dodatnich obu akumulatorów. Przewód ujemny (czarny) powinien być podłączony jedną końcówką do ujemnego bieguna rozładowanego akumulatora, a drugą do uziemienia.

minusowa klema akumulatora

Najbezpieczniejsza kolejność podłączania kabli do rozruchu jest następująca:

  • Przymocować jeden czerwony zacisk kabla do zacisku dodatniego akumulatora, który jest rozładowany.
  • Przymocować drugi koniec czerwonego przewodu do bieguna dodatniego sprawnego akumulatora samochodu.
  • Przymocować jeden czarny zacisk kabla do ujemnego bieguna sprawnego akumulatora.
  • Drugi koniec czarnego przewodu przymocować do nielakierowanego kawałka nieruchomego metalu (tzw. masy) w samochodzie z rozładowanym akumulatorem. Nie należy podłączać tej klamry do ujemnego bieguna akumulatora samochodu, w którym nie ma prądu.

Choć niektórzy mogą twierdzić, że można przymocować ostatnią obejmę ujemną do ujemnego bieguna akumulatora, zwiększa to ryzyko pożaru lub wybuchu, jeśli rozruch nie przebiegnie zgodnie z planem. Postaraj się znaleźć miejsce z dala od akumulatora, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo zapłonu iskier, które mogą spowodować zapłon wodoru wydobywającego się z akumulatora. Bezpieczne miejsca to podwozie samochodu, śruba na silniku, wspornik alternatora lub wyznaczony zacisk uziemiający z dala od akumulatora.

Następnie należy uruchomić samochód ze sprawnym akumulatorem. Spowoduje to natychmiastowe rozpoczęcie ładowania rozładowanego akumulatora. W niektórych przypadkach samochód z rozładowanym akumulatorem będzie można uruchomić natychmiast, ale w innych będzie potrzebował trochę czasu na naładowanie. Pozostawić silnik włączony na kilka minut, aby umożliwić przepływ prądu elektrycznego z działającego akumulatora do akumulatora rozładowanego. Następnie należy spróbować uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem. Przekręcić kluczyk w położenie startu i przytrzymać przez kilka sekund, ale nie dłużej. Może się okazać, że trzeba będzie spróbować kilka razy. Jeśli podłączenia były poprawne to silnik powinien odpalić. W zależności od przyczyny rozładowania akumulatora, może być konieczne natychmiastowe sprawdzenie samochodu. W innych przypadkach samochód będzie gotowy do jazdy.

Ostatnim krokiem jest odłączenie kabli rozruchowych. Należy to zrobić w odwrotnej kolejności, niż zostały podłączone. Nie dotykaj kabli do niczego innego, dopóki nie zostaną odłączone, bo w przeciwnym razie ryzykujesz zwarciem!

Najlepiej wykonać te czynności w następującej kolejności:

  • Odłącz zacisk ujemnego (czarnego) przewodu od podwozia/końcówki w samochodzie, który był biorcą prądu.
  • Odłączyć ujemny (czarny) przewód od ujemnego bieguna akumulatora dawcy.
  • Odłączyć dodatni (czerwony) kabel od bieguna dodatniego akumulatora dawcy.
  • Odłącz dodatni (czerwony) zacisk kabla od samochodu, który był biorcą.

Gratulacje, udało Ci się uruchomić pojazd! Koniecznie podziękuj dobremu samarytaninowi, przyjacielowi, członkowi rodziny lub sąsiadowi, który Ci pomógł, pozwalając użyć swojego sprawnego akumulatora!

Jeśli jednak rozruch nie zadział, a Ty ciągle przekręcasz kluczyk w stacyjce bez uruchomienia silnika, może to oznaczać, że masz poważniejszy problem. W takim przypadku najlepiej będzie, jeśli samochód obejrzy mechanik lub zostanie on odholowany w miejsce, w którym można go naprawić.

Co należy zrobić, jeśli rozruch samochodu odbywa się za pomocą BOOSTERA:

Przenośne urządzenia rozruchowe, zestawy akumulatorów i skrzynki do rozruchu są często na tyle małe, że można je wozić przy sobie w samochodzie, schowane w schowku lub bagażniku na wszelki wypadek. Pamiętaj jednak, aby zapoznać się z ich instrukcjami, ponieważ nie wszystkie nadają się do przechowywania w wysokich temperaturach, jakie mogą panować w samochodach podczas letnich upałów. Podobnie jak w przypadku użycia innego samochodu do rozruchu, booster powinien być wyłączony, gdy rozpoczynasz proces. Twój samochód i jego dodatkowe funkcje powinny być również wyłączone.

 

rozruch auta z kabli

Wiele przenośnych urządzeń rozruchowych i ładowarek posiada dwa zaciski, które są na stałe podłączone do narzędzia. Powinien być jeden zacisk dodatni (czerwony) i jeden ujemny (czarny). Należy je oddzielić, aby uniknąć możliwości powstania iskry. Jeśli kable nie są podłączone, podłącz je do samochodu i urządzenia rozruchowego, gdy oba są wyłączone, upewniając się, że dodatni (czerwony) kabel jest podłączony do dodatniego zacisku, a ujemny (czarny) kabel jest podłączony do ujemnego zacisku przenośnego urządzenia rozruchowego.

Podłącz zacisk czerwonego przewodu do dodatniego bieguna akumulatora samochodu, a czarny do niepomalowanego kawałka metalu w silniku lub bezpośrednio do podwozia samochodu (ramy pojazdu). Nie należy podłączać ujemnej (czarnej) klemy do ujemnego bieguna rozładowanego akumulatora. Ważne jest, aby podłączyć przewody w tej kolejności, a najbezpieczniej jest podłączyć klemę ujemną (czarną) jak najdalej od akumulatora, aby zmniejszyć ryzyko iskrzenia, które może spowodować pożar lub wybuch.

Po prawidłowym podłączeniu kabli należy włączyć urządzenie rozruchowe. Następnie spróbuj uruchomić pojazd. Przekręć kluczyk w stacyjce, aby uruchomić samochód, i w razie potrzeby przytrzymaj go przez kilka sekund. Jeśli po kilku sekundach samochód nie zostanie uruchomiony, przed kolejną próbą należy dać akumulatorowi kilka minut na schłodzenie i przygotowanie się do pracy. W ten sposób zwiększysz ilość energii, która zostanie dostarczona do akumulatora podczas próby uruchomienia pojazdu.

Jeśli rozruch samochodu się powiedzie, powinieneś usłyszeć, jak silnik włącza się i zaczyna pracować samodzielnie. Gratulacje! Teraz można odłączyć przewody boostera. Najpierw odłącz czarny przewód ujemny od samochodu, a następnie odłącz czerwony przewód dodatni od bieguna akumulatora. W zależności od przyczyny rozładowania akumulatora, może być konieczne sprawdzenie samochodu. 20 minutowa przejażdżka pomoże naładować akumulator.

Jeśli jednak rozruch skokowy nie działa, a Ty ciągle przekręcasz kluczyk w stacyjce, a silnik nie zapala się, może to oznaczać poważniejszy problem. W takim przypadku najlepiej będzie, jeśli samochód obejrzy mechanik lub zostanie on odholowany do serwisu.

Jeśli z jakiegoś powodu nie czujesz się pewnie, że możesz bezpiecznie wykonać rozruch, najlepiej wezwać profesjonalistów.

Powiązane wpisy

Sonda hydrostatyczna – jak działa i w jakich dziedzinach przemysłu odgrywa kluczową rolę?

admin

Lubisz majsterkowanie? Czego będziesz potrzebować do renowacji mebli?

admin

Xbox Series S – czym zaskoczy nas najmniejsza konsola w historii Xboxa?

admin