Spis treści:
Budowanie pozytywnej atmosfery w pracy powinno być jednym z filarów działań każdego sztabu kierowniczego. Czasami brak zaangażowania nawet jednego pracownika może być źródłem obniżenia efektywności całego zespołu, dlatego warto wiedzieć jak nie dopuścić do takich sytuacji. W dzisiejszym artykule przedstawiamy 8 sposobów na lepszą atmosferę w pracy.
Wzajemna pomoc
Widząc, że Twój kolega lub koleżanka z pracy ma problem z natłokiem zadań, a my właśnie zrealizowaliśmy wszystkie nasze obowiązki – pomóżmy. Z pewnością nasz współpracownik doceni nasz miły gest i w sytuacji, gdy to my będziemy potrzebowali pomocy, szybko odwdzięczy się tym samym. Takie podejście ma nie tylko wpływ na atmosferę w miejscu pracy, lecz również na ogólną efektywność i wyniki firmy.
Docenianie
Nic nie działa bardziej motywująco w pracy niż docenienie pracownika. Dzięki temu może poczuć się dowartościowany i ważny dla firmy. Czasami wystarczą proste słowa uznania, abyśmy stali się jeszcze bardziej zmotywowani i zaangażowani w swoją pracę. Docenianie nie musi ograniczać się jedynie do linii kierownik-pracownik. Warto zachęcać pracowników, aby potrafili dostrzec u siebie wzajemnie dobrze wykonane zadania i ciekawe pomysły.
Integracja poza firmą
Budowaniu pozytywnej atmosfery wewnątrz firmy z pewnością sprzyja budowanie relacji pomiędzy pracownikami poza nią. Z tego powodu tak wiele pracodawców organizuje różnego rodzaju spotkania i imprezy integracyjne. Właściciele firm inwestuje nawet środki w kosztowne wyjazdy integracyjne, gdyż są świadomi zależności pomiędzy budowaniem relacji pomiędzy pracownikami a ostatecznymi wynikami przedsiębiorstwa.
Dobre traktowanie pracowników przez kierownictwo
Na liście czynników wpływających na atmosferę w firmie, z pewnością należy umieścić odpowiednie traktowanie pracowników przez kierownictwo. Jeszcze nie tak dawno wielu przedsiębiorców uważało dyktatorski styl komunikacji z pracownikami jako najskuteczniejszy sposób na zwiększenie ich zaangażowania. Prawda jest jednak taka, że w takich warunkach pracownicy nie czują się zmotywowani i wykonują pracę z mniejszą starannością, szczególnie w przypadku gdy są jedynie krytykowani za błędy, a niedoceniani za dobrze wykonane zadania.
Dobre traktowanie pracowników przez przełożonych powinno opierać się na szacunku oraz komunikacji. Wymaga to od kierownictwa wykazania się umiejętnościami interpersonalnymi, opanowania, a często również empatii.
Sprawiedliwość
Poczucie, że nikt nie jest wywyższony na tle innych pracowników bez uzasadnionego powodu daje pewność, że sztab kierowniczy dba o atmosferę sprawiedliwości i równości wewnątrz firmy. Awansy, podwyżki, czy pierwszeństwo w urlopach na podstawie osobistej sympatii kierownictwa do danych pracowników, z pewnością przyczyniają się do pojawienia się wewnątrz firm negatywnej atmosfery i często plotek, które są niezdrowe dla funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa.
Czas na przerwę
Coraz więcej przedsiębiorców docenia rolę odpoczynku i relaksu w budowaniu produktywności oraz efektywności pracowników. Wiele firm decyduje się nawet na utworzenie specjalnej przestrzeni, w której pracownicy mogą odpocząć na wygodnych sofach lub zregenerować siły mentalne przy partii bilarda.
Umiejętność słuchania
Stworzenie warunków, w których każdy pracownik może bez obaw przedstawić swoje propozycje zmian funkcjonowania firmy, nie tylko przyczynia się do jej rozwoju, lecz buduje również atmosferę otwartości i poczucia, że zdanie każdego z pracowników jest ważne.
Możliwość popełnienia błędu
Błędy w pracy zdarzają się każdemu. Nadmierne angażowanie emocji w krytykowanie pracownika w takich sytuacjach nie tylko może być nieefektywne, lecz przede wszystkim powoduje obniżenie jego zaangażowania w pracę. Konstruktywna krytyka jest wskazana, jednak musi opierać się na szacunku i chęci zapobiegania takim sytuacjom w przyszłości.